رازهای یک کمپین منیجر فروش: پشت پردۀ کمپین های فروش!

پشت پرده خیلی از کمپین ­های فروش چه کسی قرار دارد؟ یک شخص ناپیدای مرموز؟ مثل فیلم ­های هالیوودی؟ باید گفت که مسلما یک شخص وجود دارد اما شخص مورد نظر ما لزوما مرموز نیست! کمپین منیجر فروش همان کسی است که کمپین ­های فروش را با هدف بازاریابی، برنامه­ریزی و اجرا می­کند. البته کار وی فقط فروش نیست؛ بلکه کار مدیر کمپین فروش، پایه­ ریزی یک زیرساخت برای فروش است. این کار همان برند سازی است و هدف آن افزایش آگاهی عمومی درباره یک برند یا کالای معین است. این کالا می­تواند یک محصول فیزیکی یا خدمات باشد.

کمپین منیجر و حمله ­های انتخاباتی!

در جهانِ دیجیتال مارکتینگ، کمپین­ ها مثل حمله­ های انتخاباتی می­مانند. کسی برنده است که در جذب مخاطبان گسترده موفق باشد. هدفِ کمپین­ ها در جهان فروش و بازار های آنلاین، تبدیل کاربران کنجکاو به مشتریان داغ است. با تبدیل کاربران یا لیدها (سرنخ­ ها) به مشتریان داغ، ترافیک سایت هم بالا می­رود.

کمپین منیجر کیست؟

امروزه با توسعه دیجیتال مارکتینگ، کمپین منیجر (Campaign Manager) به یک رده شغلی تبدیل شده است. در واقع Campaign Manager کسی است که Campaign Management یا مدیریت کمپین را انجام می­دهد. اما این کار به چه نوع فعالیتی اشاره می­کند؟ به کس یا کسانی که کمپین­ های فروش را راه­ اندازی می­کنند، کمپین منیجر می­گویند.

 کمپین فروش، یک تاکتیک مهم در فروش است. بیزینس­ ها و کسب و کارها برای تضمین فروش خود باید مصرف کنندگان را به خرید تشویق کنند. تمرکز کمپین­ های فروش بر هدف­ های کوتاه مدت است. با این حال کمپین­ های کوتاه مدت فروش در دراز مدت به سود شرکت است.

چرا یک کمپین فروش راه ­اندازی می­شود؟

یک کمپین منیجر فروش به چند دلیل، کمپین فروش خود را راه­ اندازی می­کند. این دلایل در واقع همان وظایف کمپین منیجر فروشند.  برخی از این دلایل و وظایف، مستقیما با فروش در ارتباط ند و برخی دیگر زمینه ­ساز فروش­ های آتی هستند. اگر بخواهیم این دلایل را ردیف کنیم به فهرست زیر می­رسیم:

  • تبلیغ محصول یا کالای تازه: هر کالای جدیدی به زمینه­ سازی نیاز دارد. برای تضمین فروش یک محصول باید آن را به جامعه مصرف کنندگان معرفی کرد.
  • درآمدزایی: افزایش درآمدهای شرکت از مهم­ترین هدف­ های کمپین فروش است.
  • برند سازی: برند سازی، مهندسی ذهن مخاطب است. کار کمپین باید به شکلی سازماندهی و اجرا شود که مخاطب درباره برند هدف، تمایلی تاییدآمیز در خود احساس کند. در روانشناسی به این مهندسی ذهنی، شرطی سازی می گویند در تبلیغات مدرن، شرطی سازی یکی از رایج ­ترین شیوه­ ها برای برند سازی است.
  • لیدها و مشتریان: هدف کمپین منیجر فروش و کمپین فروش، تبدیل سرنخ­ ها یا لیدها به مشتری و مشتریان بالقوه به مشتریان داغ است. در بازاریابی به کسی که وارد مرحله مشتری قطعی شده ولی هنوز به مرحله خرید قطعی نرسیده، مشتری داغ می­گویند. حفظ مشتریان قدیمی هم زیرشاخۀ این هدف است.
  • فروش مازاد موجودی یا انبارگردانی: یکی از هدف­های انبارداری جلوگیری از انباشت کالا در انبارهای شرکت است. یکی از هدف­های کمپین فروش، فروش این مازادها است.
  • فروش کالاهایی که زمان مصرف محدودی دارند: این کالاها را باید در دسته کالاهای پر ریسک قرار داد که سرمایه شرکت را با تهدید روبرو می­کنند.
  • ارتباط پویا و زده با مشتری: ارتباط، فروش را بیمه می­کند. این تعامل یک اصل شناخته شده در بازاریابی و فروش است. گردآوری فیدبک­های مشتریان در این بند از وظایف کمپین منیجر معنی پیدا می­کند.

زمانی برای کمپین فروش!

زمانی که یک شرکت به دلایل بالا تصمیم به فروش می­گیرد، کمپین منیجر فروش وارد صحنه می­شود. وی مانند یک کارآگاه کارکشته با بخش­ های مختلف شرکت مشورت می­کند تا سیکل فروش و زمان را کشف کند. در چه زمان­ هایی فروش بهترین بازده را داشته است؟ این کشف، راه ­اندازی یک کمپین فروش را با درصد بالایی از تضمین و موفقیت همراه می­کند. کمپین منیجر فروش یک زمان سنج اقتصادی است.

مهارت­ های کمپین منیجر فروش: چگونه یک کمپین فروش موفق راه­ اندازی کنیم؟

حالا که با کارکردها و زمان­ های راه­ اندزی یک کمپین فروش آشنا شدیم به چگونگی­ ها می­رسیم. یک کمپین منیجر فروش موفق، چگونه و در طی چه مراحلی، کمپین فروش خود را طراحی می­کند؟ با هم نگاهی به این مرحله­ها می­اندازیم.

یک کمپین منیجر موفق، بازیگری ماهر در تئاتر نیازها!

نخستین وظیفه کمپین منیجر، شناسایی مصرف­ کننده هدف است. کمپین فروش زمانی موفق است که بداند هر کالایی را به چه مصرف­ کننده­ای بدهد. داده­ هایی مانند سن مصرف­کننده، شغل و حرفه وی، علاقمندی­ ها و  favoritesوی کدامند؟ بازار، تئاتر نیازها است!

 اگر به هر کدام از این نیازها پاسخ مطلوب را داده و به هر کس نیازمندی وی را بدهید، کمپین فروش شما پیروز شده است. در عین حال روش­های ارتباطی مشتریان را رصد کرده و دسته ­بندی کنید. برخی هنوز به تبلیغات سنتی وابسته­اند. برخی دیگر پادکست­ ها و تبلیغات رادیویی را ترجیح می­دهند. جوان­ ها تبلیغات دیجیتالی را طبیعی فرض می­کنند. مشتری شما به کدام نسل تعلق دارد؟ نسل خاموش؟ نسل ایکس یا نسل هزاره یا ایگرگ؟ نسل وای؟ نسل زد؟ نسل آلفا؟

هر کدام از این نسل­ها شیوه­های ارتباطی خاصی را می­پسندد و سبک زندگی ویژه خود را دارد.

هدف­گذاری کنید!

کمپین فروش باید هدف­ های روشنی داشته باشد. یک کمپین منیجر بدون هدف­ گذاری نمی­تواند برای کمپین خود استراتژی تعریف کند. باید بداند که هدف از این فروش چیست؟

استراتژی، نقشه راهِ کمپین منیجر فروش است!

استراتژی برای کمپین منیجر فروش، در واقع نقشه راه است. بدون نقشه، هر مسیری به بیراهه می­رود. کسی که نداند چگونه باید به مقصد برسد، دیرتر از همه می­رسد. در اقتصاد، دیر رسیدن به معنای حذف شدن از چرخه رقابت است. رایج­ترین نوع استراتژی گذاری در کمپین­ های فروش عبارتند از:

  • کالاهای مجانی
  • یکی بخر یکی ببر
  • تخفیف
  • فروش فلش
  • Tripwire

برنامه اقدام و جدول زمانی یک کمپین منیجر!

یک کمپین منیجر بدون برنامه اقدام دست به کاری نمی­زند. جدول زمانی، ستون فقرات برنامه اقدام است که کمپین را گام به کام به هدف­های خود نزدیک­تر می­کند. برنامه اقدام امکان سنجش پیشرفت را هم به کمپین منیجر و مدیران می­دهد. برنامه اقدام، هدف­ های کیفی را به داده­ های کمی سنجش­ پذیر و قابل اندازه­ گیری تبدیل می­کند.

همه چیز را بسنجید!

سنجش، ابزار همیشگی کمپین منیجر است. او مانند یک دانشمند تجربی همیشه در حال اندازه­ گیری است. موفقیت او بدون این سنجش­ ها ممکن نیست. در نتیجه باید در تیم خود بخشی برای گردآوری داده­ ها راه ­اندازی کند. در پایان کمپین فروش، همیشه نوبت حسابرسی می­رسد! باید نمودار عملکرد کمپین دقیقا رسم شود.

آیا کمپین موفق بوده است؟ داده ­های آماری دروغ نمی­گویند. با بررسی داده­ها موفقیت یا شکست کمپین روشن می­شود. این داده ­ها علاوه بر اینکه داده­ های زمان حال ند، داده­ هایی برای آینده هم هستند. برای بهینه ­سازی عملکرد کمپین­ های فروش آینده، این داده­ ها حیاتیند. 

تفاوت کمپین منیجر و ادمین فروش

با همه وظایف و اهمیتی که کمپین منیجر فروش برای کار سازمانی دارد باید گفت که همکاری وی با شرکت­ ها و سازمان­ ها دوره ای است. با اجرای هر پروژه یک مبلغ ثابت به اضافه درصدی از کل فروش را دریافت می­کند. از اینجا می­توان به تفاوت مدیر کمپین فروش و ادمین فروش پی برد. البته وظایف تعریف شدۀ این دو به دو حوزه متفاوت مربوط می­شوند. با این حال این وظایف در هنگام تبلیغات دوره­ای و گسترده می­توانند با هم همسو شوند. ادمین فروش کار خود را به شکلی ماهانه و در دایرکت انجام می­دهد.

کار کمپین منیجر فروش برخلاف وی، پروژه­ای است. اگر کالا، فیزیکی باشد ادمین فروش و کمپین منیجر در سود آن مشارکت خواهند داشت؛ اما اگر کالای عرضه شده در واقع اطلاعات باشد، این دو در کل مبلغ فروش مساهمت خواهند داشت.

سخن پایانی

کمپین منیجر فروش شخصیتي­ گرم و پویا دارد که با تحرک خود یک سازمان را پویا نگه می­دارد. وی با برنامه ­ریزی کمپین ها، جامعه هدف را برای خرید یک کالا (فیزیکی یا خدماتی)، آماده و مهیا می­کند. بدون این برنامه ­ریزی هیچگونه کاری پیش نمی­رود. برای کمپین منیجر شدن، باید ابزارهای خود را به خوبی بشناسید و از قدرت­ های خود در زمینه سازماندهی مطمئن باشید. در واقع هیچ کاری بدون این اطمینان ­ها ممکن نیست.

تحلیل مداوم داده­ ها و بهینه ­سازی عملکردهای فروش از ضروری­ترین وظایف یک کمپین منیجر است. داده­ ها سرمایه به شمار می­روند و موفقیت یک کمپین تکیه زیادی به این داده ­ها دارد.

4.4/5 - (16 امتیاز)
مدت زمان مطالعه: 15دقیقه
اشتراک گذاری مقاله
کپی لینک
مقالات مرتبط

مقاله ای مرتبط با این مقاله وجود ندارد!

امتیاز بدهید!

4.4/5 - (16 امتیاز)

13 پاسخ

  1. نکات مفید و طلایی بود و خیلی از ابهاماتم برطرف شد، مرسی از محتوای ارزشمندی که برامون گذاشتی بهارجان💫💚🦋

  2. خیلی مفید و کاربردی بود تشکر بابت اطلاعات بینظیر ❤️

  3. اطلاعات خوبی در رابطه با کمپین منیجر به دست آوردم . مفید بود 😃😃😉

  4. جوری ک دوستت دارممم و همه مقالاتت کامله>>>> فوق العاده اییی دختر😭💙

  5. قطعا همیشه بهترین مطالب رو بهمون ارائه میدی🥰🥰🥰

  6. خیلی عالی بود مرسی بابت این همه اطلاعات مفید🙏🏻🙏🏻

  7. هرچی ازت بگم کم گفتم زیبااااا🥲🥲🥲
    ایشالا ک به بزرگ ترین خواسته هاتتتتت برسیییییی🫂🫂😍♥

  8. چقدر عالی بود همه چیو کامل گفتی ممنونم واقعا ک آگاه مون کردی😍

  9. فوق العاده مفید و کاربردی بود❤️👌 بهترینی تو بهار👍 همیشه بهترین چیزارو به صورت کامل برامون میذاری. از دوره گرفته تا مقالات. چقدر خوب بود و برخی ابهامات رو برطرف کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *